KARİYE’DE YOLCULUK-MÜJDE-MUCİZE

Author :  

Year-Number: 2016-4
Language : null
Konu : SANAT TARİHİ
Number of pages: 227-235
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada Son Devir Bizans resim sanatında önemli bir yere sahip olan Kariye Müzesi (Khora Kilisesi)’nde narteks bölümündeki mozaiklerin konuları ele alınmaktadır. Narteks mozaikleri Meryem ve İsa’nın yaşamlarına ait sahnelerden oluşan öyküleyici bir çevrime sahiptir. Bu betimlerde yolculuk, müjde ve mucize sahneleri aynı bölümlerde yer almaktadır. Khora narteks mozaiklerinde Son Devir Bizans dini resimlerinin betimlenmesinde yeni bir düzenin uygulanması söz konusudur. Bu çalışmanın amacı Kariye narteks mozaiklerinde ele alınan konular ekseninde Geç Dönem Bizans sanatında yaşanan resimsel değişimin irdelenmesidir.

Keywords

Abstract

In this article, which has an important place in the art of Byzantine painting section of the mosaics in the narthex of the Chora Church are addressed. These mosaics have a narrative cycle of the life of Mary and Jesus. In these depictions, the journey, the annunciation and the miracle is located in the same part of the places. The portrayal of religious images in the Late Byzantine mosaics in narthex of Chora is the realization of a new order for the visual depiction. The aim of this article is examine the change of the pictoral representing in Late Byzantine art through the subjects of Chora’s narthex mosaics.

Keywords


  • Akyürek, E. (1996). Bizansta Sanat ve Ritüel, Kabalcı Yayınları, İstanbul.

  • Akyürek, E. (1996). Bizansta Sanat ve Ritüel, Kabalcı Yayınları, İstanbul.

  • Akyürek, E. (1996). “Bir Ortaçağ Sanatı Olarak Bizans Sanatı”, Sanatın Ortaçağı, Kabalcı Yayın- ları, İstanbul.

  • Arnheim, R. (2012). Görsel Düşünme, (Çev. R. Öğdül), Metis Yayınları, İstanbul.

  • Cutler, A., Talbot, A.M. (1991). “Chora Monastery”, Oxford Dictionary of Byzantium, C. 1, s. 428- 430.

  • Demus, O. (1975). “The Style of Kariye Djami and its Place in the Development of PaleologanArt”, The Kariye Djami, (Ed. P. A. Underwood), C. 4, s. 107-160, Bollingen Series, Princeton Uni- versity Press, New Jersey.

  • Jolivet-Lévy, C. (2011). “Konstantinopolis’te Bizans Sanatının Son Pırıltıları: Hora Manastırı’nın(Kariye Müzesi) Bezemeleri”, Bizans: Yapılar, Meydanlar, Yaşamlar, (Çev. B. Kitapçı Bayrı), Kitap Yayınevi, İstanbul.

  • Magdalino, P. (2011). “Paleologoslar Döneminde Yaşanan Bizans Rönesansı; Theodoros Meto-hites ve Kariye Manastırı”, Bizans: Yapılar, Meydanlar, Yaşamlar, (Çev. B. Kitapçı Bayrı), Kitap Müller-Weiner, W. (2002). İstanbul’un Tarihsel Topografyası, (Çev. Ü. Sayın), YKY, İstanbul.

  • Nelson, R. S. (2007). “Taxation with Represantation: Visual Narrative and the political field ofthe Kariye Camii”, Later Byzantine Painting: Art, Agency, and Appreciation, s. 56-82, Ashgate, Var- iorum, Great Britain.

  • Nelson, R. S. (2007). “The Chora and the Great Church: intervisuality in fourteenth-centuryConstantinople”, Later Byzantine Painting: Art, Agency, and Appreciation, s.67-101, Ashgate, Vari- orum, Great Britain.

  • Ousterhout, R. (2002). Sanatsal Açıdan Kariye Camii, (Çev. A. Durukan), Scala, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul.

  • Ousterhout, R. (2007). “Kariye: Yapının Kısa Bir Tarihi”, Bir Anıt, İki Anıtsal Kişilik: Theodoros Metokhites’ten Thomas Whittemore’a Kariye, Pera Müzesi Yayını, İstanbul.

  • Underwood, P.A. (1957-1958). “Notes on the Work of the Byzantine Institute in Is-

  • tanbul: 1957”, Fourth Preliminary Report on the Restoration of the Frescoes in the Kariye Camii at Istanbul by the Byzantine Institute, Harvard University Press,

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics